Nettbank
-
Støtter PC-en min nettbanken?Nettbanken skal fungere på de aller fleste PC-er, men du må sørge for å ha en oppdatert nettleser og Windows/Mac for å få full tilgang til alle tjenestene.
-
Fungerer nettbanken på nettbrett?Ja, men det er viktig å holde nettbrett oppdatert. Det kan være noe utfordring dersom nettbrettet stopper å få oppdateringer (pga. alder) og da vil det ikke møte våre sikkerhetskrav. På mobiltelefon anbefaler vi at du bruker appen vår, da nettbanken ikke er tilpasset størrelsen på en mobiltelefon.
-
Feilmeldinger ved pålogging i nettbanken
"Feil data tastet inn". Mulige årsaker:
Du kan ha tastet feil kode fra kodebrikken. I så fall prøv en gang til.
Du har brukt BankID fra en annen bank. For å sjekke dette, klikk på "Velg en annen BankID" under engangskodefeltet, og velg korrekt bank.
Dersom kodebrikken er ødelagt, kontakter du kundesenteret vårt for å bestille ny.
-
Hvor finner jeg alle kontoer jeg disponerer (f.eks. barn og ektefelle)?Under Mine kontoer får du oversikt over kontoer i avtalen du valgte ved pålogging. Hvis du ønsker å se kontoer i alle avtaler, klikker du på burger-menyen til høyre og velger Kontoer jeg disponerer. Du får så en liste over kontoer fordelt per avtale. Herfra kan du betale fra de kontoene i den avtalen du har valgt. Klikk Bytt avtale for å betale fra kontoer i andre avtaler.
-
Jeg får ikke logget inn for å se bedriften eller foreningens kontoerDersom du har knyttet en bedrift eller lag/forening til nettbanken må du bruke fødselsnummer og personlig BankID for å få tilgang til kontoene. Inne i nettbanken vil du finne alle kontoer som du disponerer. Dersom du får feilmeldingen banken har ingen brukere med det fødselsnummeret det logges inn med, kan bedrift eller laget/foreningen være lagt opp med ansatt BankID og/eller du har ikke tilgang.
-
Hvordan endrer jeg navn på en konto?Gå til Innstillinger og Kontooppsett. Her får du en liste over kontoer i inneværende avtale (bruk Bytt avtale øverst for å gå til en annen avtale). Klikk på kontonavn for å endre direkte eller klikk på blyanten ute til høyre for å redigere dette og flere egenskaper ved kontoen.
-
Hvordan oppretter jeg en ny konto?
Fra hovedmenyen i nettbanken velg Kontoer, deretter Opprett ny konto.
Merk: Ikke alle banker i Eika alliansen tilbyr å opprette konto i nettbanken. Du må da ta kontakt med en rådgiver i banken.
-
Hvordan aktivere betaling til utland i nettbanken?Av sikkerhetsmessige grunner stenges utenlandsbetaling ved inaktivitet over en lengre periode. For å åpne opp igjen, ta kontakt med kundesenteret.
-
Utlenlandsbetaling vises ikke i forfallsregister, hvorfor?Når du har godkjent en utenlands betaling med dagens dato, vil ikke denne vises i forfallsregisteret. Den vil ikke vises på konto før den blir kurssatt og bokført konto. Frem til betalingen går ut så vil beløpet være reservert på konto
-
Hvordan oppretter jeg SMS-varsel i nettbanken?
Velg Innstillinger - Mobil - SMS-varsel. Følg instruksjonene og velg blant følgende varsler:
- Disponibel saldo på valgt dato eller ukedag
- Disponibel saldo over et valgt beløp
- Disponibel saldo under et valgt beløp
- Innbetalinger større enn et valgt beløp
- Utbetalinger større enn et valgt beløp
- Betalinger til forfall som det ikke er dekning for
- Tjenesten koster per mottatte melding, se bankens prisliste for pris
-
Hvordan betaler jeg flere regninger på en gang?Gå til Betalinger og så Betale. Fyll inn feltene som ved en vanlig betaling og velg Legg til godkjenning. Dette repeterer du for hver betaling du skal legge inn. Når betalingene ligger klare, går du til Betalinger og Godkjenn betalinger. Sørg for at relevante betalinger er markert i listen nederst. I Neste handling for markerte betalinger velger du Godkjenn og gjennomfør betalinger og avtaler. Signer med BankID og følg nøye med i oversiktsbildet til slutt. Avviste betalinger er merket med X foran.
-
Hvorfor vises ikke en avvist betaling i oversikten over avviste betalinger?Ved avvist betaling med forfall i dag, får du beskjed om avvisning umiddelbart. Kun avviste betalinger med forfall etter dagens dato vil legge seg under Avviste betalinger.