Viktig å vite
-
Nedetid i mobil- og nettbankenMobil og nettbanken vil være utilgjengelig fra fredag 09.06 kl. 14:00 til og med søndag 11.06. Mandag 12.06 vil du oppleve en ny nettbank med nye og forbedrede funksjoner. Den nye nettbanken vil du kjenne igjen fra Eika Mobilbank.
-
Mobil- og nettbank for mindreårige
Mobil- og nettbanken for mindreårige vil være utilgjengelig i noen få dager etter oppgraderingen. Verge vil ha tilgang til konto fra sin mobil- og nettbank.
Den mindreårige vil ha fullt innsyn i de kontoer de har disposisjonsrett på. Dersom barnet mangler oversikt over noen kontoer, kan du kontakte banken for å justere hva barnet har innsyn i.
Husk å sjekke innstillingene for netthandel og regionsperre for ungdomskort over 13 år. Sjekk også beløpsgrenser for barn- og ungdomskort. Disse innstillingene kan være endret etter oppgraderingen. Som foresatt kan du selv gå inn i mobil- og nettbanken og endre grensene for ditt barns kort.
Vipps vil virke som normal for alle kunder. Merk at saldo i Vipps kan være litt forsinket i helgen. -
Betalinger og overføringer i mobil- og nettbank
Betalinger og overføringer fra mobil- og nettbanken som er godkjente og ligger til forfall 2 år frem i tid vil vises i ny nettbank.
Dersom faktura har forfall enten 09, 10 eller 11. juni vil denne bli betalt 12. juni. Du trenger ikke gjøre noen endringer på dato.Lån som har forfall i helgen vil også bli betalt mandag. Dersom du gjør endringer på selve avtalen nå, kan du kan risikere å bli trukket to ganger.
-
Administrere AvtaleGiro i perioden 08.06 - 12.06Det er ikke mulig å gjøre endringer eller opprette AvtaleGiro i perioden 08.06. til 12.06. AvtaleGiro som er godkjent og ligger til forfall trenger du ikke tenke på, men du kan ikke gjøre endringer på avtaler, slette avtalen eller opprette nye i perioden.
-
Kontantuttak- og innskudd ustabilt fra. 05.06 - 14.06
Kontantuttak og innskudd i kontantautomater vil være ustabilt i perioden.
Kontantuttak og innskudd i butikk er ustabilt fredag 09.06 kl.18:00 til mandag12.06Dersom du trenger å ta ut eller sette inn kontanter, anbefaler vi at du gjør dette i forkant av denne perioden.
Har du kredittkort eller befinner deg i utlandet, vil det fungere å ta ut kontanter som normalt. -
Utenlandsbetaling i nettbankenFrist for å utføre betalinger til utland er onsdag 08.06 kl. 08:00. Betalinger som er lagt med forfall etter denne dato, må legges inn på nytt etter 12.06.
-
Kun Eika mobilbank vil virke etter 16. mai16. mai stenger vi den gamle mobilbanken. Fra og med nå er det Eika Mobilbank du må laste ned og ta i bruk. Du kan lese mer om den her.
-
Endringer i beregningsmodell for renter gjennom Eika BoligkredittFor kunder som har boliglån gjennom Eika Boligkreditt, så vil modellen for beregning av renter endres. Tidligere modell beregner renter likt hver måned uavhengig av antall dager i måneden. Fra 12.06.2023 vil renter bli beregnet pr. kalenderdag. Dette betyr at du som kunde vil oppleve renteberegning som varierer marginalt fra måned til måned. Den totale årlige effektive renten vil forbli uendret.
-
Endring i beløpsgrenser
Etter oppgraderingen vil det være nye beløpsgrenser for betalinger i mobil- og nettbanken. Beløpsgrensene har tidligere vært per transaksjon, men vil fra nå av være per kalendermåned. Du kan se og justere grensene i mobil- og nettbanken din, og vi oppfordrer til å justere grensene til et høyere nivå slik at betalingen blir gjennomført. Dersom grensene ikke blir justert, vil man oppleve å få feilmelding dersom betaling overskrider grensene.
-
Endringer på forfall for kunder med forfall på lån 31. i månedenFremover vil fast forfallsdato være den 30. hver måned. Dersom du har valgt at lånet skal trekkes på siste dag i måneden, vil det bety at lånet trekkes den 30. hver måned fremover. (i februar blir det den 28.)
-
Godkjenning av eFaktura for disponenterI den nye nettbanken vil det ikke være mulig å godkjenne en annen nettbankbrukes eFaktura, slik det har vært mulig i den tidligere nettbanken. Vi jobber med å få på plass en fullmaktsløsning så snart som mulig, men det er foreløpig uvisst når dette kommer på plass.
-
Ikke mulig å bli kunde via nettsiden mellom 02.06 og 12.06Det er ikke mulig å bli kunde via nettsiden i denne perioden. Dersom du ønsker å opprette et kundeforhold med oss, kan du kontakte banken direkte.
-
BSU konto får postering tekstBSU kontoer vil få en posteringstekst som sier «flyttet fra annen bank» Dette har ingen betydning for oppsparing, saldo eller renter. Det er kun en teknisk betydning fordi kjernesystemene er byttet ut.
-
Telefonbanken er utilgjengelig i helgenTelefonbanken er utilgjengelig i helgen 09.06. - 12.06. Dersom du ringer telefonbanken etter kl. 14:00, vil du få beskjed om at det ikke finnes en telebankavtale. Dette er på grunn av at systemene ikke er tilgjengelig mens oppgraderingen pågår. Fra mandag 12.06 vil du få en ny meny når du ringer til telefonbanken.